Cách 1:
Siêu cao trước hết sẽ được tính tự động trong file tiêu chuẩn thiết kế, dựa trên các thông số Bán kính cong, Chiều dài đường cong chuyển tiếp, Bảng siêu cao, Công thức tính siêu cao.
Lưu ý về công thức tính siêu cao: nên lập theo trình tự sau (ví dụ theo TCVN: đoạn siêu cao lấy trùng với đoạn chuyển tiếp và mở rộng):
Cách 2:
Import từ file CSV, cấu trúc file như sau (link):
Superelevation Specification Variables
Siêu cao trước hết sẽ được tính tự động trong file tiêu chuẩn thiết kế, dựa trên các thông số Bán kính cong, Chiều dài đường cong chuyển tiếp, Bảng siêu cao, Công thức tính siêu cao.
Lưu ý về công thức tính siêu cao: nên lập theo trình tự sau (ví dụ theo TCVN: đoạn siêu cao lấy trùng với đoạn chuyển tiếp và mở rộng):
- transitionformula formula="{t}/({e}+{c})*{e}" type="LCtoFS"
- transitionformula formula="{p}*{t}-{t}/({e}+{c})*{c}" type="LCtoBC"
- transitionformula formula="{t}/({e}+{c})*{c}" type="NCtoLC"
- transitionformula formula="{t}/({e}+{c})*{c}" type="LCtoRC"
- transitionformula formula="{t}*({s}-{c})/({e}+{c})" type="NStoNC"
Cách 2:
Import từ file CSV, cấu trúc file như sau (link):
- Curve number
- Station
- Critical station type
- Curve length
- Left Outside Shoulder
- Left Outside Lane
- Left Inside Lane
- Left Inside Shoulder
- Right Outside Shoulder
- Right Outside Lane
- Right Inside Lane
- Right Inside Shoulder
Superelevation Specification Variables
Use the following set of variables to calculate transition distances.
{e} | Độ dốc siêu cao. Phụ thuộc vào vận tốc và bán kính, tra theo bảng thiết kế. The full superelevation rate. This rate is determined from the superelevation rate table, based on the design speed and curve radius. |
{t} | Đọc từ bảng chiều dài chuyển tiếp, dựa trên vận tốc và bán kính. The value that is read from the transition length tables, based on the design speed and the curve radius. This value may not be an actual length, but some other value, such as a transition rate from which the length can be calculated. |
{c} | Độ dốc mặt đường thông thường. The unsuperelevated normal lane slope (positive). This value is defined by the user in the Superelevation Properties dialog box. |
{s} | Độ dốc lề đường thông thường. The unsuperelevated normal shoulder slope (positive). This value is defined by the user in the Superelevation Properties dialog box. |
{w} | Bề rộng từ điểm quay đến mép ngoài quay siêu cao. The nominal width from the pivot point to the outermost edge-of-traveled way. This value is defined by the user in the Superelevation Properties dialog box. |
{l} | Chiều dài của đường cong chuyển tiếp. The length of the spiral, if a spiral is involved in the transition. This is the actual length of the spiral element in the curve group. |
{p} | The fractional part of the transition length before the start of the curve or after the end of the curve. |
{q} | The rate of increase of centripetal acceleration traveling along a curve at a constant speed. |
{v} |
The variables in the previous table are used to calculate the following distances:
No comments:
Post a Comment